fbpx

Hoe kom je van emotie-eten af

Overkomt het je dat je zomaar de kast in duikt en in één keer een pak koekjes leeg eet? Dat je daarna nog meer eet van producten waarvan je weet dat je er beter niet te veel van kunt eten? Is het meestal zoet en vet? Ben je daarna verdrietig of boos op jezelf? Baal je hiervan?

 

Heb je het gevoel dat je er helemaal niets aan kunt doen? Ben je hierdoor steeds zwaarder geworden? Grote kans dat je last hebt van emotie-eten.

 

 

Emotie-eten kan ontstaan doordat je veel stress ervaart waar je geen raad mee weet. Moe bent of in een moeilijke situatie verkeerd waar je geen grip op hebt. Voor sommige mensen is het lastig om voor zichzelf op te komen. Ze staan altijd voor een ander klaar, maar vergeten om ook goed voor zichzelf te zorgen. Ze vinden het lastig om een weerwoord te geven als anderen adrem zijn of om te voelen wat er precies is gebeurd waardoor ze zich opeens heel negatief of verdrietig voelen. Is dit iets dat jij herkent?

Hier is zeker iets aan te doen! Om te beginnen is het verstandig om een goed en gezond eetpatroon aan te houden of aan te leren. Door regelmatig, genoeg en gezond te eten krijg je minder last van bloedsuikerspiegelschommelingen. Hierdoor ga je je sowieso veel beter voelen. Daarnaast is het met een gezond eetpatroon veel makkelijker om weerstand te bieden aan allerlei lekkers.  Door te achterhalen wat er precies gebeurt op het moment je gaat emotie-eten of wat de aanleiding was, kun je er ook iets aan gaan doen.

 

Door het aanleren van een gezonde eetstijl en stil te staan bij je emoties, krijg je enorme rust in je eetgedrag (en in je hoofd) en verdwijnen de rare eetnijgingen en daarmee het emotie-eten. 

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.