fbpx

Hoe bereik je jouw doel?

Je loopt al een tijdje met het idee in je hoofd dat het beter is om wat te gaan afvallen. Je broek zit te strak en je zit niet zo lekker in je vel. Bent snel moe en voelt je opgeblazen. Je weet dat je door te veel te snoepen bent aangekomen en neemt je voor dat niet meer te doen.

De hele ochtend gaat het goed, maar na de lunch komt een collega binnen met super lekkere koekjes van de bakker en voor je het weet ben je vijf koekjes verder. Gedachten schieten daarna door je hoofd; ik had mij nog zo voorgenomen om niet te snoepen. De dag is nu toch al verpest en neemt de laatste op de schaal toch ook nog maar. Morgen een nieuwe dag en een nieuwe kans.

Een voornemen is niet altijd genoeg om het ook te gaan doen. Als je zegt ik ga volgende week beginnen met sporten is de kans groot dat je het volgende week weer vergeten bent. Als je zegt ik ga volgende week woensdagochtend om 9 uur een uur hardlopen en zet dat in de agenda is de kans veel groter dat je ook daadwerkelijk gaat hardlopen. Door een voornemen concreet te maken wordt het makkelijker om je voornemen ook te gaan uitvoeren.

Fruitsalade

Met eten werkt dat ook zo. Door met jezelf af te spreken dat je bijvoorbeeld elke dag rond 15.30 uur 2 stuks fruit gaat eten, maak dat het veel makkelijker om ook te gaan doen. Zeker als je dat ook in je agenda noteert. Je neemt het fruit dan in plaats van het koekje of gebakje. Wel belangrijk dat je ook met boodschappen doen er dan rekening mee houdt. Voor hoeveel dagen haal jij de boodschappen in huis?  Vermenigvuldig dat dan maal 2 en je weet hoeveel stuks fruit je in huis moet halen. Als je fruit eenmaal in huis hebt is het ook makkelijker om het te gaan eten.

Kijk eens naar jouw gewoontes en bepaal wat je wilt verbeteren. Bedenk dan hoe je dat gaat aanpakken. Maak een plannetje en hou je daar dan ook aan. Wat ga je doen? 2 stuks fruit eten elke dag? Zet het vast in je agenda en verwijder dat als het gelukt is. Neem je fruit mee naar kantoor? Dan is het handig als er een bordje en een mesje is aanwezig is of dat je thuis een bakje fruit hebt klaar gemaakt.  Als je deze gewoonte een paar weken volhoudt is het een nieuwe gewoonte geworden en hoef je er niet meer over na te denken.

Door een plannetje te maken en uit te werken is de kans van slagen veel groter. Probeer het eens.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.