fbpx

Hoe blijf je gemotiveerd?

Je hebt bedacht dat je nu echt iets aan je gewicht wilt gaan doen. Je neemt je voor om niet meer te snoepen en de wijn een poosje te laten staan en verder zo weinig mogelijk te eten.

De volgende dag ga je gezellig koffiedrinken bij een vriendin en voor je het weet heb je al een koekje en een chocolaatje op.

Oeps, dat was niet de bedoeling. Waarom heb ik het toch genomen? Zie je wel het is veel te lastig, ik kan het niet. En dat is dan misschien al het einde van de poging.

Als je iets graag wilt is het verstandig een soort plan te maken. Kijk eerst eens echt naar hoe jij eet en wanneer jij je laat verleiden. Schrijf het eens op. Door je bewust te zijn van je gedrag kun je dat gedrag ook gaan veranderen.

 

Koffie

Het voorbeeld van het koffiedrinken bij een vriendin. Als je op het moment voordat je naar je vriendin toegaat bedenkt wat er normaal gesproken gebeurt en dan bepaald wat jij wilt dat er gebeurt, kun je dat ook veel makkelijker gaan doen,

Dus je bedenkt dat je wel gezellig met je vriendin gaat bijpraten en koffie drinken, maar dat je er geen koekje of chocolaatje bij neemt. Het is dan op het moment dat je vriendin je iets aanbiedt veel makkelijker om nee te zeggen. Dit geeft een goed gevoel, omdat je hebt gedaan wat je met jezelf hebt afgesproken,

Door op deze manier naar de verschillende momenten op de dag en in de week te kijken kun je veel makkelijker beslissen wat je wel en niet gaat doen en je daaraan te houden. Hoe vaker dit lukt hoe meer je gaat ervaren dat het helemaal niet zo lastig hoeft te zijn. Het betekent dus niet dat je nooit  meer iets moet nemen, maar dat je zelf bepaald wanneer je wel en niet iets neemt en dat niet laat afhangen van een ander of het moment.

Probeer het eens uit!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.