fbpx

Afvallen, waar begin je?

Vaak beginnen mensen die willen afvallen met meer bewegen, dat is heel goed. Hoe meer je beweegt hoe beter. Wat ik vaak hoor is dat het afvallen dan toch niet echt lukt. Het is belangrijk om je te realiseren dat als je wilt afvallen en je verandert niets aan je eetpatroon het heel lastig wordt om je streefgewicht te bereiken.

Het is dus heel belangrijk om ook naar je eetpatroon te kijken als je wilt afvallen. Wat en hoeveel eet je? Zo min mogelijk eten lijkt dan een goede stap, maar in de praktijk hou je dat niet lang vol. Je hebt de hele dag honger en wordt er chagrijnig van. Je raakt geobsedeerd met wat je allemaal niet mag.  Een recept dus voor mislukking.

Ontbijt

Hoe pak je het dan aan? Allereerst gewoon driemaal per dag eten. Gewoon ontbijt, lunch en avondeten. Niet gaan rommelen, maar genoeg eten zodat je tussendoor niet in de verleiding komt om te gaan snoepen en snaaien. In tussendoortjes zitten namelijk vaak het teveel aan calorieën en ze bevatten geen voedingsstoffen. Ze worden ook wel lege calorieën genoemd. Dit scheelt heel veel suiker en verzadigd vet.

Als je dit goed kunt volhouden is het een goed idee om je maaltijden eens goed te bekijken. Wat eet je eigenlijk tijdens het ontbijt, lunch en avondeten? Is dat voor verbetering vatbaar? Probeer eens om witbrood te vervangen door volkorenbrood of door halfvolle melk te drinken in plaats van volle melk. Door elke keer een kleine verandering aan te brengen en die vol te houden ontwikkel je langzaam een gezond eetpatroon. Het gewicht zal vanzelf volgen en je kunt de nieuwe gewoontes makkelijk volhouden.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.